Transport - strakstiltak for verdikjeden!

Verdikjeden skog og tre utgjør nesten 15% av godstransporten i Norge. 94% av verdikjedens transport går langs vei og 15% av omsetningen i verdikjeden går til transportkostnader. Dette er det dobbelte av gjennomsnittet for norsk industri. Sommel i saksbehandlingen av endringer i regelverket rundt vekt og lengde på lastebiler bidrer til å forsterke den vanskelige situasjonen i verdikjeden.

Transportkostnader og verdikjeden skog- og tre 

Skog og tre utgjør nesten 15% av godstransporten i Norge. 94% av verdikjedens transport går langs vei og 15% av omsetningen i verdikjeden går til transportkostnader. Dette er det dobbelte av gjennomsnittet for norsk industri. Både tømmer og ferdigprodukter har generelt lav verdi pr volumenhet, og alle ledd i kjeden er avhengige av å presse kostnader på transport for å være konkurransedyktige.

 

På rett vei

Rett før jul besvarte skognæringen en høring fra Vegdirektoratet som innebar en effektivisering av veitransporten. Skogeierforbundet hadde i forkant gjort en grundig utredning av problemstillinger knyttet til utvidelse av lengde og vekt på vogntog. Resultatene tilsa at endringen burde kunne gjennomføres raskt.

 

Engsjement?

I etterkant av høringen har behovet for strakstiltak for verdikjeden blitt overtydelig. Næringsminister Trond Giske er tilsynelatende svært engasjert i arbeidet for industrien, slik han også var da han lovet krisehjelp for et år siden. Engasjementet fra i fjor resulterte i 100 milioner kroner over revidert nasjonalbudsjett i mai 2012. For en verdikjede som årlig skaper verdier for over 40 milliarder og sysselsetter 25 - 30.000 mennesker kan dette nærmest betegnes som en symbolsk håndsrekning. Særlig siden det innledningsvis var vist til krisepakken til verftsindustrien som beløp seg til flere milliarder. Antakelsen om at den egentlige krisepakken kom over ordinært budsjett viste seg å være helt feil, og vakte nærmest vantro i verdikjeden.

 

Overmoden

Et minimum av det man bør kunne forvente av en ansvarlig regjering som setter bærekraftig produksjon og arbeidsplasser i distriktene høyt på dagsorden, er at den rydder problemer av veien for nettopp denne utviklingen. Derfor vil håndteringen av transport-utfordringene være en syretest på regjeringens handlekraft overfor en av landets viktigste verdikjeder. Saken er gryteklar og har ingen budsjettkonsekvenser. Enklere kan det ikke bli hvis        

 

Tømmertransport

Dagens bestemmelser har skapt utfordringer for bruk av lang henger for tømmertransport. Formålet med langhenger er å fordele tømmer i en lengde på bil og to på henger. Med dagens lengdebegrensning er det vanskelig å laste to tømmerlengder på henger. Derfor var næringen svært fornøyde med at Vegdirektoratet tok signalene fra skognæringen om å øke den tillatte lengden til 24 meter og fleksibilitet mellom 21.5 og 24 meter. Dette ville særlig forenkle transport av normale lengder på sagtømmer og samtidig effektivisere målingen av virket. NORSKOG savnet økt totalvekt på 7 akslet tømmervogntog i kombinasjon med foreslått økning i lengde, men ba om at det ble vurdert. Dette ville gitt en betydelig økt nyttelast og dermed klart reduserte transportkostnader. Det er få – om noen, motargumenter mot dette. Vegmyndighetene var positive og vi trodde på en rask avklaring for en verdikjede som nå sliter. Etter det vi erfarer har saken stanset opp hos vegmyndighetene.
 

60 tonn totalvekt

60 tonn totalvekt betyr mye for industrien. Transportkostnader utgjør eksempelvis for Södra Cell Tofte i dag 30 % av kostnadene ved å få virke helt frem til fabrikken. En svensk fabrikk frakter sitt virke inn til fabrikken for 75 NOK/fm3 mens en tilsvarende kostnad levert Lierstranda er 110 NOK/fm3. Dette er den enkeltfaktoren som som utgjør den største forskjellevn mellom norske og svenske rammebetingelser for industrien. 60 tonn totalvekt fører til en betydelig kostnadsreduksjon for industrien. 

 

Siste nyheter fra NORSKOG

Skuffende redegjørelse av Klima- og miljøminister Helgesen om forvaltning av ulv for Stortinget

[17.01.17]: Det er svært oppsiktsvekkende at Helgesen ikke har snudd i denne saken, etter den massive kritikken vedtaket har fått, en kritikk støttet av samtlige organisasjoner i landbruket, partene i ulveforliket og alle fylkeslag i hans eget parti, sier NORSKOGs styreleder Anne Delphin.

Les mer her »

Statsministeren om ulv i Spørretimen

[11.01.17]: NORSKOG var tilstede under dagens muntlige Spørretime i Stortinget, der Erna Solberg måtte svare på spørsmål fra en rekke representanter om Regjeringens oppfølging av ulveforliket og vedtaket om å stanse lisensfelling av ulv innenfor ulvesonen.

Les mer her »

Distrikts-Norge har gitt Helgesen marsjordre!

[10.01.17]: Under Høyres landskonferanse på Søndag ble det helt klart at et nær samlet Høyre ba statsministeren og klima og miljøministeren om  å iverksette oppfølging av Stortingets vedtatte bestandsmål for ulv. Skal Høyre nå lande med bena først er avledningsmanøvere det siste de bør tenke på.    

Les mer her »

Nyheter

Skogavvirkning for salg, 4. kvartal 2016, foreløpige tall

Dato: [20.01.17]

Kilde: ssb.no

Litt lavere hogstkvantum

Det ble i alt hogd 2,4 millioner kubikkmeter tømmer i 4. kvartal 2016. Det er 1,7 prosent mindre enn i 4. kvartal 2015. Gjennomsnittlig tømmerpris gikk også ned med 1 krone i denne perioden.

Les mer på ssb.no »

Hans drönare värderar skogen

Dato: [20.01.17]

Kilde: skogen.se

KTH-studenten Håkan Carlsson har utvecklat drönare som kan inspektera skogsinnehav och avgöra dess värde. Tree Mapper kallas innovationen.

Les mer på skogen.se »

Ekspertmøte i Brussel om skog- og arealbruk

Dato: [20.01.17]

Kilde: regjeringen.no

Klima- og miljødepartementet og den norske EU-delegasjonen arrangerte i går et faglig og uformelt ekspertmøte om bokføring av opptak og utslipp i skog- og arealbrukssektoren. Møtet hadde 50 deltakere fra 19 EU-land, i tillegg til representanter fra Europakommisjonen.

Les mer på regjeringen.no »

Presenterte Veikart for treforedlingsindustrien

Dato: [20.01.17]

Kilde: norskindustri.no

Treforedlingsindustrien i Norge har utarbeidet et veikart som beskriver mulighetene i bransjen mot 2050, og gir anbefalinger for hvordan man kan nå visjonen om grønn vekst gjennom innovasjon og fornybare råvarer.

Les mer på norskindustri.no »

Eldre nyheter

Dato: [17.01.17]

Kilde: regjeringen.no

Redegjørelse om ulv »

Dato: [17.01.17]

Kilde: fvn.no/mening

Jus, politikk og naturromatikk »

Dato: [17.01.17]

Kilde: abcnyheter.no/

Nye rekorder i både hogging og vern av skog »

Dato: [17.01.17]

Kilde: mef.no

Eksamensforberedende kurs for skogfag i gang »

Dato: [17.01.17]

Kilde: norsk-skogbruk.no

Skogmeldinga: «Verdier i vekst» »

Dato: [16.01.17]

Kilde: www.dagbladet.no

Derfor får svenskene skyte ulv mens norske jegere får nei »

Dato: [13.01.17]

Kilde: Dagbladet

Lov og rett i ulvestriden »

Dato: [12.01.17]

Kilde: njff.no

Vil utrydde Hardangerlaksen »

Dato: [12.01.17]

Kilde: tfou.no

Miljøhensyn gir interesse for kortreist trelast »

Dato: [12.01.17]

Kilde: produktaktuellt.com

FSC bidrar till biologisk mångfald i Estlands skogar »

Dato: [11.01.17]

Kilde: ringsaker-blad.no

Ulv skutt i Ringsaker »