Transport - strakstiltak for verdikjeden!

Verdikjeden skog og tre utgjør nesten 15% av godstransporten i Norge. 94% av verdikjedens transport går langs vei og 15% av omsetningen i verdikjeden går til transportkostnader. Dette er det dobbelte av gjennomsnittet for norsk industri. Sommel i saksbehandlingen av endringer i regelverket rundt vekt og lengde på lastebiler bidrer til å forsterke den vanskelige situasjonen i verdikjeden.

Transportkostnader og verdikjeden skog- og tre 

Skog og tre utgjør nesten 15% av godstransporten i Norge. 94% av verdikjedens transport går langs vei og 15% av omsetningen i verdikjeden går til transportkostnader. Dette er det dobbelte av gjennomsnittet for norsk industri. Både tømmer og ferdigprodukter har generelt lav verdi pr volumenhet, og alle ledd i kjeden er avhengige av å presse kostnader på transport for å være konkurransedyktige.

 

På rett vei

Rett før jul besvarte skognæringen en høring fra Vegdirektoratet som innebar en effektivisering av veitransporten. Skogeierforbundet hadde i forkant gjort en grundig utredning av problemstillinger knyttet til utvidelse av lengde og vekt på vogntog. Resultatene tilsa at endringen burde kunne gjennomføres raskt.

 

Engsjement?

I etterkant av høringen har behovet for strakstiltak for verdikjeden blitt overtydelig. Næringsminister Trond Giske er tilsynelatende svært engasjert i arbeidet for industrien, slik han også var da han lovet krisehjelp for et år siden. Engasjementet fra i fjor resulterte i 100 milioner kroner over revidert nasjonalbudsjett i mai 2012. For en verdikjede som årlig skaper verdier for over 40 milliarder og sysselsetter 25 - 30.000 mennesker kan dette nærmest betegnes som en symbolsk håndsrekning. Særlig siden det innledningsvis var vist til krisepakken til verftsindustrien som beløp seg til flere milliarder. Antakelsen om at den egentlige krisepakken kom over ordinært budsjett viste seg å være helt feil, og vakte nærmest vantro i verdikjeden.

 

Overmoden

Et minimum av det man bør kunne forvente av en ansvarlig regjering som setter bærekraftig produksjon og arbeidsplasser i distriktene høyt på dagsorden, er at den rydder problemer av veien for nettopp denne utviklingen. Derfor vil håndteringen av transport-utfordringene være en syretest på regjeringens handlekraft overfor en av landets viktigste verdikjeder. Saken er gryteklar og har ingen budsjettkonsekvenser. Enklere kan det ikke bli hvis        

 

Tømmertransport

Dagens bestemmelser har skapt utfordringer for bruk av lang henger for tømmertransport. Formålet med langhenger er å fordele tømmer i en lengde på bil og to på henger. Med dagens lengdebegrensning er det vanskelig å laste to tømmerlengder på henger. Derfor var næringen svært fornøyde med at Vegdirektoratet tok signalene fra skognæringen om å øke den tillatte lengden til 24 meter og fleksibilitet mellom 21.5 og 24 meter. Dette ville særlig forenkle transport av normale lengder på sagtømmer og samtidig effektivisere målingen av virket. NORSKOG savnet økt totalvekt på 7 akslet tømmervogntog i kombinasjon med foreslått økning i lengde, men ba om at det ble vurdert. Dette ville gitt en betydelig økt nyttelast og dermed klart reduserte transportkostnader. Det er få – om noen, motargumenter mot dette. Vegmyndighetene var positive og vi trodde på en rask avklaring for en verdikjede som nå sliter. Etter det vi erfarer har saken stanset opp hos vegmyndighetene.
 

60 tonn totalvekt

60 tonn totalvekt betyr mye for industrien. Transportkostnader utgjør eksempelvis for Södra Cell Tofte i dag 30 % av kostnadene ved å få virke helt frem til fabrikken. En svensk fabrikk frakter sitt virke inn til fabrikken for 75 NOK/fm3 mens en tilsvarende kostnad levert Lierstranda er 110 NOK/fm3. Dette er den enkeltfaktoren som som utgjør den største forskjellevn mellom norske og svenske rammebetingelser for industrien. 60 tonn totalvekt fører til en betydelig kostnadsreduksjon for industrien. 

 

Siste nyheter fra NORSKOG

Høyesterettsadv. Stordrange konkluderer med at skade på jaktretten gir grunnlag for lisensjakt!

[24.02.17]: LISENSFELLING AV ULV: INNSPILL TIL FORSTÅELSEN AV NATURMANGFOLDLOVEN OG BERNKONVENSJONEN

Les mer her »

Faktainnspill – Konsekvenser av den norske ulvebestanden for jakt- og utmarksbasert næring

[24.02.17]: I forbindelse med saken som skal legges frem for Stortinget ønsker NORSKOG også å bidra med faktainformasjon om konsekvensene av den voksende ulvebestanden for utøvelse av jakt og jaktbasert utmarksnæring i områder berørt av ulv, og da særlig ulvesonen.

Les mer her »

KLD foreslår endringer i Naturmangfoldloven som gir begrenset adgang til lisensjakt på ulv.

[23.02.17]: KLD har kommet med forslag til endringer i lovverket og forklarer at dette er nødvendig for å sikre sammenfall mellom Stortingets vedtak, Bern konvensjonen og Naturmangfoldloven.

Les mer her »

Nyheter

Finland: Vargjakt av sociala skäl föreslås

Dato: [25.02.17]

Kilde: svenskjakt.se

Vargjakt ska tillåtas även av sociala skäl. Det föreslår det finska jord- och skogsbruksministeriet.

Les mer på svenskjakt.se »

Fakta om biodrivstoff

Dato: [24.02.17]

Kilde: miljodirektoratet.no

Biodrivstoff er framstilt av biologisk materiale, og kan brukes istedenfor bensin og diesel fra fossil olje. Biodrivstoff kan bidra til å redusere klimagassutslippene fra transport.

Les mer på miljodirektoratet.no »

Kritiske til Helgesens ulveforslag

Dato: [24.02.17]

Kilde: bondelaget.no

Onsdag 22. februar sendte Klima- og miljøminister Vidar Helgesen ut et forslag om å endre Naturmangfoldloven på høring. Mens ministeren hevder at endringen vil gi utvidet adgang til uttak av ulv ved lisensfelling mener Bondelaget at lovforslaget i realiteten vil kunne innsnevre dagens handlingsrom.

Les mer på bondelaget.no »

Vad är den svenska bolagsskogen värd?

Dato: [24.02.17]

Kilde: danskebank.se


Holmen-aktien närmar sig all-time-high och SCA står inför en uppdelning mellan skog och hygien. Frågan vad skogen är värd har aldrig varit mer aktuell.

Les mer på danskebank.se »

Eldre nyheter

Dato: [21.02.17]

Kilde: midtsiden.no

Planlegg flytande sagbruk »

Dato: [21.02.17]

Kilde: nationen.no

Helgesen: Riktig å bruke regnskogmidler til hogst »

Dato: [20.02.17]

Kilde: www.ssb.no

Skogeiernes inntekt, 2015 »

Dato: [17.02.17]

Kilde: NIBIO

Bevaring gjennom bruk er bedre enn bare bevaring »

Dato: [17.02.17]

Kilde: NJFF

Nytt våpenamnesti frem til mai »

Dato: [17.02.17]

Kilde: Forskning.no

Hvem skal betale for ulvens middag? »

Dato: [16.02.17]

Kilde: Rogalands avis

Juridisk bestillingsverk fra Helgesen? »

Dato: [16.02.17]

Kilde: morenytt.no

Kaia kan nærme seg »

Dato: [16.02.17]

Kilde: nrk.no

Unntakstilstand etter skogbrannar på New Zealand »

Dato: [16.02.17]

Kilde: landbruksdirektoratet.no

Tilskudd til tettere planting videreføres »

Dato: [15.02.17]

Kilde: forskning.no/blogg/

Hvorfor er det viktig å frede skog? »