Transport - strakstiltak for verdikjeden!

Verdikjeden skog og tre utgjør nesten 15% av godstransporten i Norge. 94% av verdikjedens transport går langs vei og 15% av omsetningen i verdikjeden går til transportkostnader. Dette er det dobbelte av gjennomsnittet for norsk industri. Sommel i saksbehandlingen av endringer i regelverket rundt vekt og lengde på lastebiler bidrer til å forsterke den vanskelige situasjonen i verdikjeden.

Transportkostnader og verdikjeden skog- og tre 

Skog og tre utgjør nesten 15% av godstransporten i Norge. 94% av verdikjedens transport går langs vei og 15% av omsetningen i verdikjeden går til transportkostnader. Dette er det dobbelte av gjennomsnittet for norsk industri. Både tømmer og ferdigprodukter har generelt lav verdi pr volumenhet, og alle ledd i kjeden er avhengige av å presse kostnader på transport for å være konkurransedyktige.

 

På rett vei

Rett før jul besvarte skognæringen en høring fra Vegdirektoratet som innebar en effektivisering av veitransporten. Skogeierforbundet hadde i forkant gjort en grundig utredning av problemstillinger knyttet til utvidelse av lengde og vekt på vogntog. Resultatene tilsa at endringen burde kunne gjennomføres raskt.

 

Engsjement?

I etterkant av høringen har behovet for strakstiltak for verdikjeden blitt overtydelig. Næringsminister Trond Giske er tilsynelatende svært engasjert i arbeidet for industrien, slik han også var da han lovet krisehjelp for et år siden. Engasjementet fra i fjor resulterte i 100 milioner kroner over revidert nasjonalbudsjett i mai 2012. For en verdikjede som årlig skaper verdier for over 40 milliarder og sysselsetter 25 - 30.000 mennesker kan dette nærmest betegnes som en symbolsk håndsrekning. Særlig siden det innledningsvis var vist til krisepakken til verftsindustrien som beløp seg til flere milliarder. Antakelsen om at den egentlige krisepakken kom over ordinært budsjett viste seg å være helt feil, og vakte nærmest vantro i verdikjeden.

 

Overmoden

Et minimum av det man bør kunne forvente av en ansvarlig regjering som setter bærekraftig produksjon og arbeidsplasser i distriktene høyt på dagsorden, er at den rydder problemer av veien for nettopp denne utviklingen. Derfor vil håndteringen av transport-utfordringene være en syretest på regjeringens handlekraft overfor en av landets viktigste verdikjeder. Saken er gryteklar og har ingen budsjettkonsekvenser. Enklere kan det ikke bli hvis        

 

Tømmertransport

Dagens bestemmelser har skapt utfordringer for bruk av lang henger for tømmertransport. Formålet med langhenger er å fordele tømmer i en lengde på bil og to på henger. Med dagens lengdebegrensning er det vanskelig å laste to tømmerlengder på henger. Derfor var næringen svært fornøyde med at Vegdirektoratet tok signalene fra skognæringen om å øke den tillatte lengden til 24 meter og fleksibilitet mellom 21.5 og 24 meter. Dette ville særlig forenkle transport av normale lengder på sagtømmer og samtidig effektivisere målingen av virket. NORSKOG savnet økt totalvekt på 7 akslet tømmervogntog i kombinasjon med foreslått økning i lengde, men ba om at det ble vurdert. Dette ville gitt en betydelig økt nyttelast og dermed klart reduserte transportkostnader. Det er få – om noen, motargumenter mot dette. Vegmyndighetene var positive og vi trodde på en rask avklaring for en verdikjede som nå sliter. Etter det vi erfarer har saken stanset opp hos vegmyndighetene.
 

60 tonn totalvekt

60 tonn totalvekt betyr mye for industrien. Transportkostnader utgjør eksempelvis for Södra Cell Tofte i dag 30 % av kostnadene ved å få virke helt frem til fabrikken. En svensk fabrikk frakter sitt virke inn til fabrikken for 75 NOK/fm3 mens en tilsvarende kostnad levert Lierstranda er 110 NOK/fm3. Dette er den enkeltfaktoren som som utgjør den største forskjellevn mellom norske og svenske rammebetingelser for industrien. 60 tonn totalvekt fører til en betydelig kostnadsreduksjon for industrien. 

 

Siste nyheter fra NORSKOG

NORSKOG klager på rovviltnemdenes vedtak om kvote for lisensfelling av ulv og tidsramme for uttak innenfor ulvesona.

[06.07.17]: NORSKOG mener at den eksplosive utviklingen i ulvebestanden, det høye antallet revirhevdende par og den negative utviklingen i elgbestandene, tilsier at utfordringen nå ikke er å sikre måloppnåelse i øvre del av målintervallet. Nå må vi etterstrebe å holde den kraftige bestandsveksten under kontroll, slik at man kan klare å holde seg nede på bestandsmålet også kommende år.

Les mer her »

Åpning for bruk av skogfond til hogstprognoser og avvirkningsanalyser

[04.07.17]: Landbruksdirektoratet har på forespørsel fra NORSKOG gjort en vurdering av bruk av skogfond. NORSKOG er svært fornøyd med muligheten for å bruke skogfond til kostnader for utarbeidelse av hogstprognoser og avvirkningsanalyser på skogeiendommer. 

Les mer her »

Fremdeles for lavt uttak av ulv!

[26.06.17]: Rovviltnemdene i region 4 og 5 vedtok i dag at Slettåsflokken skal tas ut i tillegg til flokkene i Osdalen og Julussa. En bedring fra sekretariatets forslag, men fremdeles for lavt uttak mener NORSKOG.

Les mer her »

Nyheter

Tidiga barkborreangrepp upptäcks med drönare

Dato: [21.07.17]

Kilde: skogsaktuelt.se

Med hjälp av drönare kan barkborreangrepp upptäckas innan det är för sent. Det österrikiska företaget Festmeter använder en infraröd kamera för att se insektsangreppen i ett tidigt stadium. Resultaten har varit positiva och nu vänder man blicken mot Sverige. 

 

 

Les mer på skogsaktuelt.se »

– Gjeddemafiaen slår til over hele landet

Dato: [21.07.17]

Kilde: nrk.no

Gjedder blir stadig satt ut ulovlig flere steder i Norge. Fiskeforvalteren i Nord-Trøndelag mener en gjeddemafia står bak.

Les mer på nrk.no »

50 nye fjellrevvalper på Dovrefjell

Dato: [20.07.17]

Kilde: nrk.no

Fjellreven er fremdeles en kritisk trua art, men arbeidet på avlsstasjonen i Dovrefjell har gitt resultater.

Les mer på nrk.no »

Automatisering og 3D-teknologi tar over på sagbrukene

Dato: [20.07.17]

Kilde: trenytt.no

Én mann kan erstatte tre - fire ansatte og betjene hele saglinjen på sagbruket. Samtidig produserer den ene alene mer enn flere ansatte gjorde tidligere.

Les mer på trenytt.no »

Eldre nyheter

Dato: [14.07.17]

Kilde: nationen.no

Obs! EU på ville skogsveier »

Dato: [13.07.17]

Kilde: borregaard.no

6 MILLIONER I FOU-TILSKUDD TIL BORREGAARD »

Dato: [12.07.17]

Kilde: dagsavisen.no

Ulvepolitikk uten troverdighet »

Dato: [12.07.17]

Kilde: hegnar.no

EU-regler kan bety skogtrøbbel for Norge »

Dato: [11.07.17]

Kilde: norsk-skogbruk.no

Nye Norske Skog? »

Dato: [11.07.17]

Kilde: skogen.se

Distansägare lika aktiva som närbor »

Dato: [10.07.17]

Kilde: bt.no

En trussel for norske bedrifters fremtid »

Dato: [07.07.17]

Kilde: forskning.no

Forsker mener det er forhastet å slakte villreinstamme »

Dato: [07.07.17]

Kilde: regjeringen.no

Ny støtteordning til kommuner med ulverevir »

Dato: [06.07.17]

Kilde: nationen.no

Skogbildet og de utelatte linjene »