Transport - strakstiltak for verdikjeden!

Verdikjeden skog og tre utgjør nesten 15% av godstransporten i Norge. 94% av verdikjedens transport går langs vei og 15% av omsetningen i verdikjeden går til transportkostnader. Dette er det dobbelte av gjennomsnittet for norsk industri. Sommel i saksbehandlingen av endringer i regelverket rundt vekt og lengde på lastebiler bidrer til å forsterke den vanskelige situasjonen i verdikjeden.

Transportkostnader og verdikjeden skog- og tre 

Skog og tre utgjør nesten 15% av godstransporten i Norge. 94% av verdikjedens transport går langs vei og 15% av omsetningen i verdikjeden går til transportkostnader. Dette er det dobbelte av gjennomsnittet for norsk industri. Både tømmer og ferdigprodukter har generelt lav verdi pr volumenhet, og alle ledd i kjeden er avhengige av å presse kostnader på transport for å være konkurransedyktige.

 

På rett vei

Rett før jul besvarte skognæringen en høring fra Vegdirektoratet som innebar en effektivisering av veitransporten. Skogeierforbundet hadde i forkant gjort en grundig utredning av problemstillinger knyttet til utvidelse av lengde og vekt på vogntog. Resultatene tilsa at endringen burde kunne gjennomføres raskt.

 

Engsjement?

I etterkant av høringen har behovet for strakstiltak for verdikjeden blitt overtydelig. Næringsminister Trond Giske er tilsynelatende svært engasjert i arbeidet for industrien, slik han også var da han lovet krisehjelp for et år siden. Engasjementet fra i fjor resulterte i 100 milioner kroner over revidert nasjonalbudsjett i mai 2012. For en verdikjede som årlig skaper verdier for over 40 milliarder og sysselsetter 25 - 30.000 mennesker kan dette nærmest betegnes som en symbolsk håndsrekning. Særlig siden det innledningsvis var vist til krisepakken til verftsindustrien som beløp seg til flere milliarder. Antakelsen om at den egentlige krisepakken kom over ordinært budsjett viste seg å være helt feil, og vakte nærmest vantro i verdikjeden.

 

Overmoden

Et minimum av det man bør kunne forvente av en ansvarlig regjering som setter bærekraftig produksjon og arbeidsplasser i distriktene høyt på dagsorden, er at den rydder problemer av veien for nettopp denne utviklingen. Derfor vil håndteringen av transport-utfordringene være en syretest på regjeringens handlekraft overfor en av landets viktigste verdikjeder. Saken er gryteklar og har ingen budsjettkonsekvenser. Enklere kan det ikke bli hvis        

 

Tømmertransport

Dagens bestemmelser har skapt utfordringer for bruk av lang henger for tømmertransport. Formålet med langhenger er å fordele tømmer i en lengde på bil og to på henger. Med dagens lengdebegrensning er det vanskelig å laste to tømmerlengder på henger. Derfor var næringen svært fornøyde med at Vegdirektoratet tok signalene fra skognæringen om å øke den tillatte lengden til 24 meter og fleksibilitet mellom 21.5 og 24 meter. Dette ville særlig forenkle transport av normale lengder på sagtømmer og samtidig effektivisere målingen av virket. NORSKOG savnet økt totalvekt på 7 akslet tømmervogntog i kombinasjon med foreslått økning i lengde, men ba om at det ble vurdert. Dette ville gitt en betydelig økt nyttelast og dermed klart reduserte transportkostnader. Det er få – om noen, motargumenter mot dette. Vegmyndighetene var positive og vi trodde på en rask avklaring for en verdikjede som nå sliter. Etter det vi erfarer har saken stanset opp hos vegmyndighetene.
 

60 tonn totalvekt

60 tonn totalvekt betyr mye for industrien. Transportkostnader utgjør eksempelvis for Södra Cell Tofte i dag 30 % av kostnadene ved å få virke helt frem til fabrikken. En svensk fabrikk frakter sitt virke inn til fabrikken for 75 NOK/fm3 mens en tilsvarende kostnad levert Lierstranda er 110 NOK/fm3. Dette er den enkeltfaktoren som som utgjør den største forskjellevn mellom norske og svenske rammebetingelser for industrien. 60 tonn totalvekt fører til en betydelig kostnadsreduksjon for industrien. 

 

Siste nyheter fra NORSKOG

SKOGFORUM om eiendomsrett på Litteraturhuset i Oslo

[09.09.17]: Hvem har rett til å bruke arealene?

Litteraturhuset, Oslo, torsdag 28.september kl. 14.30 -17.00

Les mer her »

SAMARBEIDSAVTALE OM PRODUKSJON AV BIODRIVSTOFF

[19.09.17]: Preem AB og Biozin AS (100% eiet av Bergene Holm AS) inngikk 15. september 2017 en samarbeidsavtale med intensjon om realisering av storskala biodrivstoffproduksjon i Norge gjennom
det felleseide selskapet Biozin Holding AS (u.s.). Biprodukter fra skogbruk og treindustri er råstoffet.

Les mer her »

Dette mener FrP om skogbruk

[08.09.17]: Over en tredjedel av fastlandet i Norge er dekket av skog, og har i alle tider vært en viktig ressurs for landet vårt. Gjennom tidene har vi lært oss å utnytte skogen på mange måter, og både sagbruk og trelasthandel har gitt nasjonen stor økonomisk gevinst.

Les mer her »

Nyheter

Mer hogst - lavere priser

Dato: [22.09.17]

Kilde: ssb.no

 

Hogstkvantumet gikk opp med nesten 2 prosent fra 2015 til 2016. Bare én gang tidligere, i driftsåret 1989/90, har det blitt hogd mer tømmer for salg. Skogeierne fikk 10 kroner mindre per kubikkmeter tømmer enn året før.

Les mer på ssb.no »

Hedmarksskogeierne mest aktive

Dato: [22.09.17]

Kilde: ssb.no

Det ble avvirket tømmer for salg på 14 000 skogeiendommer i 2016. Gjennomsnittlig hogstkvantum var 724 kubikkmeter. Aktiviteten var størst i Hedmark, hvor 22 prosent av eiendommene leverte tømmer: i gjennomsnitt 1 170 kubikkmeter hver.

Les mer på ssb.no »

Investeringar i skogsindustrin syns i virkeshandeln

Dato: [22.09.17]

Kilde: slc.fi

Avverkningarna väntas öka, men priset stiger inte

Les mer på slc.fi »

Skogplantingen øker og gir klimaeffekter

Dato: [22.09.17]

Kilde: regjeringen.no

Regjeringen bevilget 33 millioner kroner til tettere planting etter hogst og til gjødsling i skog. Foreløpige tall fra vårplantingen viser at tiltaket har gitt tettere skogplanting på større arealer enn tidligere.

Les mer på regjeringen.no »

Eldre nyheter

Dato: [19.09.17]

Kilde: innovasjonnorge.no

Fisketurisme verdt millioner for lokalsamfunn »

Dato: [19.09.17]

Kilde: e24.no

Ombudstvedt: – Vil kunne støtte forslaget »

Dato: [19.09.17]

Kilde: nationen.no

Bærekraftig næring »

Dato: [18.09.17]

Kilde: hegnar.no

Norske Skog vil redusere gjelden med seks milliarder »

Dato: [18.09.17]

Kilde: nationen.no

Miljødirektoratet ber rovviltnemndene redusere ulvekvoten »

Dato: [18.09.17]

Kilde: uppgang.com

Gynnsamt läge för skogsavverkning »

Dato: [18.09.17]

Kilde: bistandsaktuelt.no

Etiopia: Tilpasset jordbruk og massiv skogplanting »

Dato: [18.09.17]

Kilde: regjeringen.no

Krav om meir biodrivstoff til vegtrafikk »

Dato: [15.09.17]

Kilde: digital.di.se

H&M och Ikea har i tysthet bildat ett bolag i Skåne »

Dato: [15.09.17]

Kilde: kraftnytt.no

Norske Skog: -Vil være en komplisert og usikker prosess »

Dato: [15.09.17]

Kilde: ielverum.no

Eidsiva åpnet nytt fjernvarmeanlegg i Elverum »

Dato: [14.09.17]

Kilde: regjeringen.no

72 millioner til seks nye tømmerkaier »