Transport - strakstiltak for verdikjeden!

Verdikjeden skog og tre utgjør nesten 15% av godstransporten i Norge. 94% av verdikjedens transport går langs vei og 15% av omsetningen i verdikjeden går til transportkostnader. Dette er det dobbelte av gjennomsnittet for norsk industri. Sommel i saksbehandlingen av endringer i regelverket rundt vekt og lengde på lastebiler bidrer til å forsterke den vanskelige situasjonen i verdikjeden.

Transportkostnader og verdikjeden skog- og tre 

Skog og tre utgjør nesten 15% av godstransporten i Norge. 94% av verdikjedens transport går langs vei og 15% av omsetningen i verdikjeden går til transportkostnader. Dette er det dobbelte av gjennomsnittet for norsk industri. Både tømmer og ferdigprodukter har generelt lav verdi pr volumenhet, og alle ledd i kjeden er avhengige av å presse kostnader på transport for å være konkurransedyktige.

 

På rett vei

Rett før jul besvarte skognæringen en høring fra Vegdirektoratet som innebar en effektivisering av veitransporten. Skogeierforbundet hadde i forkant gjort en grundig utredning av problemstillinger knyttet til utvidelse av lengde og vekt på vogntog. Resultatene tilsa at endringen burde kunne gjennomføres raskt.

 

Engsjement?

I etterkant av høringen har behovet for strakstiltak for verdikjeden blitt overtydelig. Næringsminister Trond Giske er tilsynelatende svært engasjert i arbeidet for industrien, slik han også var da han lovet krisehjelp for et år siden. Engasjementet fra i fjor resulterte i 100 milioner kroner over revidert nasjonalbudsjett i mai 2012. For en verdikjede som årlig skaper verdier for over 40 milliarder og sysselsetter 25 - 30.000 mennesker kan dette nærmest betegnes som en symbolsk håndsrekning. Særlig siden det innledningsvis var vist til krisepakken til verftsindustrien som beløp seg til flere milliarder. Antakelsen om at den egentlige krisepakken kom over ordinært budsjett viste seg å være helt feil, og vakte nærmest vantro i verdikjeden.

 

Overmoden

Et minimum av det man bør kunne forvente av en ansvarlig regjering som setter bærekraftig produksjon og arbeidsplasser i distriktene høyt på dagsorden, er at den rydder problemer av veien for nettopp denne utviklingen. Derfor vil håndteringen av transport-utfordringene være en syretest på regjeringens handlekraft overfor en av landets viktigste verdikjeder. Saken er gryteklar og har ingen budsjettkonsekvenser. Enklere kan det ikke bli hvis        

 

Tømmertransport

Dagens bestemmelser har skapt utfordringer for bruk av lang henger for tømmertransport. Formålet med langhenger er å fordele tømmer i en lengde på bil og to på henger. Med dagens lengdebegrensning er det vanskelig å laste to tømmerlengder på henger. Derfor var næringen svært fornøyde med at Vegdirektoratet tok signalene fra skognæringen om å øke den tillatte lengden til 24 meter og fleksibilitet mellom 21.5 og 24 meter. Dette ville særlig forenkle transport av normale lengder på sagtømmer og samtidig effektivisere målingen av virket. NORSKOG savnet økt totalvekt på 7 akslet tømmervogntog i kombinasjon med foreslått økning i lengde, men ba om at det ble vurdert. Dette ville gitt en betydelig økt nyttelast og dermed klart reduserte transportkostnader. Det er få – om noen, motargumenter mot dette. Vegmyndighetene var positive og vi trodde på en rask avklaring for en verdikjede som nå sliter. Etter det vi erfarer har saken stanset opp hos vegmyndighetene.
 

60 tonn totalvekt

60 tonn totalvekt betyr mye for industrien. Transportkostnader utgjør eksempelvis for Södra Cell Tofte i dag 30 % av kostnadene ved å få virke helt frem til fabrikken. En svensk fabrikk frakter sitt virke inn til fabrikken for 75 NOK/fm3 mens en tilsvarende kostnad levert Lierstranda er 110 NOK/fm3. Dette er den enkeltfaktoren som som utgjør den største forskjellevn mellom norske og svenske rammebetingelser for industrien. 60 tonn totalvekt fører til en betydelig kostnadsreduksjon for industrien. 

 

Siste nyheter fra NORSKOG

NORSKOG på høring i Finanskomiteèn

[23.05.17]: Revidert Nasjonalbudsjett 2017 setter fingeren på oljenæringen, som det ømmeste punktet i norsk økonomi. Regjeringen erkjenner behovet for rask og lønnsom omstilling av konkurranseutsatt privat næringsliv. Arbeid, aktivitet og omstilling utpekes som ledestjernene for prosessen. Samtidig er landets store tilgang til naturressurser trukket frem, noe som er spesielt gledelig for oss i skognæringen. 

Les mer her »

Erstatning ved skogvern til deltagerlignede selskaper

[19.05.17]: Erstatning for skogvern til deltagerlignede selskaper er skattefritt som for enkeltpersonsforetak. I Statsbudsjettet for 2017 ble det også klart at det skal være skattefritt ved utdeling videre til deltagerne i disse selskapene.

Les mer her »

Styrkeprøven

[11.05.17]: I dag ble Revidert Nasjonalbudsjett lagt frem. Dette er ikke anledningen for de helt store omveltningene, men gir allikevel en pekepinn om hvor regjeringen ser behovet for å justere kursen.

Les mer her »

Nyheter

Fungerer den norske skurtømmermarknaden pa° ein samfunnsøkonomisk forsvarleg ma°te?

Dato: [26.05.17]

Kilde: norsk-skogbruk.no

 

Samfunnsøkonomane skil mellom fullkomen konkurranse eller fri konkurranse pa° den eine sida og ufullkomen konkurranse pa° den andre sida. Innan skogsektoren i Noreg er det heilt klart ein ufullkomen konkurranse i dag med fa° kjøparar og mange organiserte seljarar som har ga°tt inn i eit tett samarbeid salskartell.

Les mer på norsk-skogbruk.no »

– Ulvedebatten er en blåkopi av situasjonen i Lierne på 90-tallet

Dato: [26.05.17]

Kilde: aftenposten.no

På tyve år forsvant rundt 90 prosent av sauebrukene i Lierne kommune pga. rovdyr. Sauebonde Kjell Erik Himle mener likheten til ulvedebatten på Østlandet er slående.

Les mer på aftenposten.no »

Tufft för tall och ras för RASE

Dato: [25.05.17]

Kilde: atl.nu

Bedrövligt läge för tallen och små möjligheter för flera lövträd att klara sig. Det konstaterar Skogsstyrelsen efter årets viltbetesinventering i Götaland.

Les mer på atl.nu »

Biokull – et Columbi egg

Dato: [24.05.17]

Kilde: h-a.no

Miljø: Det er nødvendig med mer målrettet bruk av biologiske ressurser og kompetanse i klimapolitikken.

 

Les mer på h-a.no »

Eldre nyheter

Dato: [19.05.17]

Kilde: bygdanytt.no

Nyskapende tømmerhogst på Osterøy »

Dato: [19.05.17]

Kilde: skogen.se

Avkap gör timmer av massaved »

Dato: [18.05.17]

Kilde: atl.nu

Haveri för Billerud Korsnäs »

Dato: [18.05.17]

Kilde: næringspolitikk.no

FAST I TOMTEFESTE ? »

Dato: [18.05.17]

Kilde: fremtidensbygg.no

NORGES STØRSTE NÆRINGSBYGG I MASSIVTRE »

Dato: [16.05.17]

Kilde: nationen.no

Nedsalget bør fortsette »

Dato: [16.05.17]

Kilde: nearadio.no

Pålegg om å teste hjortevilt for skrantesjuke »

Dato: [15.05.17]

Kilde: http://trenytt.no

Manglende satsing på norsk treindustri »

Dato: [15.05.17]

Kilde: www.skogforsk.se

Sliter tyngre lastbilar mer på vägen? »